Menu
Wejd¼, proszê,
odwied¼
nasze strony:
STRONA G£ÓWNA
Informacje sta³e paraf.
Topografia Parafii
¦wiêci pustelnicy
Relikwie ¦wiêtych
Zwiedzamy Ko¶ció³
Zwiedzamy wokó³ k-³a
Zwiedzamy pustelniê
Zwiedzamy parafiê
Najdawniejsze dzieje
Kalendarium histor.
Okruchy historii now.
Wydarzenia nowe
Og³oszenia niedzielne
Wspólnoty parafialne
Refleksje aktualne
Literatura naukowa
Kontakt z nami
Wioski i szko³y
w naszej parafii
Tropie - wie¶
Szko³a Podstawowa
Roztoka-Brzeziny
Szko³a Podstawowa
Witowice Dolne
Szko³a Podstawowa
Witowice Górne
Wytrzyszczka
Szko³a Podstawowa
Bêdzieszyna
Ko¶cio³y i ¦wiêci
mojej ma³ej ojczyzny
Dekanat Czchów
Dekanat Ujanowice
Dekanat Zakliczyn
Parafie nad jeziorami
Definicje i wyja¶nienia
Konkurs regionalny
Braterstwo
ko¶cio³ów i szkó³
¶¶. ¦wierada i Benedykta
Polska-Slovensko
1.SANKTUARIA
Tropie-Sanktuarium
Nitra katedrala Zobor
Skalka nad Vahom
2.KO¦CIO£Y
Kysucky Lieskovec
Kubanovo-Sete
Czêstochowa
Budzis³aw
Radostka
O³awa
3.SZKO£Y
Nitra -zakladna skola
Trencin -zakladna skola
Skalite -zakladna skola
Witowice -szk.podst.
Wytrzyszczka - szk.p.
4.Inne zak±tki braterstwa
Ine zakutia bratstva
Masok
baratsagszogletek
Genealogie
prywatne i parafialne
Pietrzakowie
Janikowie
Szlagowie
Fiutowie
Giera³towie
Genealogia Polaków,
S³owian, innych ludów
GRATULUJEMY CI !
Od maja 2003 r.
jeste¶
mi³ym go¶ciem
tej witryny
Je¶li zalecisz j±
swoim przyjacio³om,
bêdziemy
wdziêczni!
AUTOR
i webmaster witryny:
ks.
St. Pietrzak
©
Copyright
by Parafia Tropie
|
Duchowe braterstwo
¶w. ¦wierada -
Polaka
i ¶w. Benedykta -
zapewne S³owaka
to piêkny symbol braterstwa
Polaków i S³owaków,
czcicieli ¶wiêtych Pustelników
(Obrazek z kielicha mszalnego w Nitrze) |
|
Duchovné bratstvo
sv. Svorada -
Poliaka
a sv. Benedikta,
snáï Slovaka,
to pekný symbol bratstva
Poliakov a Slovakov,
ctitelov svätých pustovníkov
(Obrázok
z om¹ového kalicha
v Nitre) |
Dzieje braterstwa Tropie-Nitra
/ Dejiny bratstva
Tropie-Nitra
.
Archeologia wczesno¶redniowiecznych grodzisk w dolinie Dunajca: Naszacowice (27 km w linii prostej na po³udnie od Tropia) i Zawada Lanckoroñska (12 km na
pó³noc) potwierdza istnienie kontaktów materialnych, a mo¿e
i militarnych, miêdzy pañstwem wielkomorawskim i dolin± Dunajca w IX wieku. A
pañstwo to, ³±cznie ze s³owack± Nitr±, by³o schrystianizowane co najmniej od
oko³o 828 r.
Oko³o roku 855 wielkomorawski ksi±¿ê Ro¶cis³aw
wypêdzi³ z kraju "niemieckich" duchownych i misjonarzy
(zapewne Bawarczyków i Iroszkotów). Gdzie siê oni udali?
¯ywot ¶w. Metodego wspomina o jego misji na
pó³noc od Karpat u ksiêcia Wi¶lan, w obronie jakich¶ chrze¶cijan przez niego
prze¶ladowanych. Gdzie oni ¿yli? Czy nie nad Dunajcem?
Wspania³ym owocem owych najdawniejszych kontaktów religijnych jest w³a¶nie wczesne
chrze¶cijañstwo w rejonie Dunajca, które w swoim czasie, bo ju¿ X wieku wyda³o
¶w. ¦wierada, ¶wi±tobliwych pustelników o imieniu
Urban (imiê jakby nitrzañskie),
Just-Jodok (imiê celtyckie,
iroszkockie) i innych legendarnych ich wspó³braci pustelników.
Imiê "¦wierad" jest ¶ci¶le ma³opolskie, imiê "Urban" mog³o tu przybyæ z Nitry, a
imiê Just-Jodok jest pochodzenia celtyckiego, z krêgu pustelników bretoñskich i
iroszkockich (Saint Josse sur Mer).
Czy ów ma³o znany i chyba
s³owackiego pochodzenia pustelnik Urbana z miejscowo¶ci
Iwkowa (ko³o Tropia) nie jest
owym pustelnikiem, który - wed³ug pochodz±cej sprzed roku 1083 Legendy ¶w.
Stefana - towarzyszy³ ¦wieradowi w drodze na Zobor? Tam
by Urban otrzyma³ imiê "Benedykt", jak ¦wierad - imiê "Andrzej".
Zaczête w dolinie Dunajca braterstwo
polsko-s³owackie, dwaj ¶wiêci pustelnicy, ju¿ jako Andrzej i Benedykt,
od roku 1018 kontynuuj± w klasztorze ¶w.
Hipolita u podnó¿a góry Zobor w Nitrze,
a pó¼niej na przyklasztornej pustelni, zw³aszcza na Ska³ce nad Wagiem.
(Andrzej i Benedykt
na tle Nitry i Zoboru; malowid³o polskie). |
|
Zaèaté
v údolí Dunajca
poµsko-slovenske bratstvo,
dvaja svätí pustovníci,
u¾ ako Andrej a Benedikt, od roku 1018 pokraèujún>
v kla¹tore sv. Hipolita na úpätí
hory Zobor v Nitre, a neskor¹ie na
prikla¹torskej pustovni, zvla¹» na Skalke nad
Váhom.
(Andrej a Benedikt
na pozadí Nitry a Zobora;
maµba poµska) |
Bardziej szczegó³owo ostatni
okres, czyli s³owacki, ¿ycia ¶w. ¦wierada i Benedykta opisa³ biskup Pecsu b³.
Maurus i to ju¿ w kwietniu 1064 roku. Zob. zw³aszcza na stronach
¦wiêci pustelnicy i
Kalendarium historyczne. Tam te¿
wspomniane wy¿ej ¼ród³owe teksty z XI i XII wieku, dotycz±ce ¶wiêtych
pustelników.
Na szlaku owych dawnych kontaktów kulturowych i
religijnych, najwyra¼niej potwierdzonych faktem udania siê naszego ¶wiêtego
pustelnika ¦wierada do klasztoru ¶w. Hipolita na zboczu góry
Zobor ko³o
Nitry, rozwija³y siê pó¼niejsze, ¶redniowieczne i nowo¿ytne,
kontakty na linii Nitra-Tropie.
Oto niektóre
¶wiadectwa tych braterskich kontaktów
Z akt wizytacji parafii Tropie przez kardyna³a Jerzego Radziwi³³a
w roku 1596,
w czasie, gdy ko¶ció³ by³ ju¿ od trzydziestu lat w rêkach polskich
arian:
|
Hµa, nektoré zo svedectv
týchto bratských
kontaktov
Z akt vizitácie farnosti Tropie kardinálom
Radziwilom
v roku 1596,
v èase, keï kostol bol u¾ od tridsa» rokov v rukach poµských arian: |
Latine:
.........................................
"Villa Tropie.
Ecclesia parochialis,
murata;
a triginta annis,
vel ultra, profanata
[...] et omni ecclesiastico decore, et apparatibus,
et proventubus spoliata,
hactenus per ministros haereticorum administrabatur; quae quidem
ecclesia iam ruinam minari, tectumque eius decidit pereire [...]
Ad hanc ecclesiam,
dum erat catholica,
ex regno Hungariae
singulis annis vinum adducebatur". |
Po polsku:
.........................................
"Wie¶ Tropie.
Ko¶ció³ parafialny, murowany;
od trzydziestu lat,
lub d³u¿ej, profanowany
[...] i z wszelkich ozdób ko¶cielnych, i sprzêtów, i dochodów
ograbiony,
a¿ dot±d przez heretyckiego ministra administrowany.
Ko¶ció³ ten jest ju¿ zaiste ruin± zagro¿ony,
a jego dach zacz±³ siê
zapadaæ [...]
Do tego ko¶cio³a,
gdy jeszcze by³ katolicki,
z królestwa Wêgier ka¿dego roku
przywo¿ono wino". |
Slovensky:
.......................................
"Obec Tropie.
Farský kostol,
murovaný;
od tridsa» rokov,
alebo viac,
profanovaný [...] a zo v¹etkých
cirkevných ozdôb,
a zariadenia, a príjmov olúpený,
a¾ dotiaµ
ministrom kacírov administrovaný.
Tento kostol je u¾ veru úpadkom ohrozený,
a jeho strecha zaèala
sa pada» [...]
Do tohoto kostola,
keï e¹te bol katolícky,
z uhorského kraµovstva
ka¾doroène sa
priná¹alo vino". |
Z powy¿szego tekstu jasno
wynika, ¿e zwyczaj przywo¿enia z Wêgier wina do Tropia zeszed³ siê z
przejêciem ko¶cio³a przez arian, co sta³o siê oko³o roku 1563. Ten fakt
zapewne doprowadzi³ do jakiego¶ konfliktu miêdzy wo¼nic± a ariañskim
patronem czy ministrem ko¶cio³a, który w pó¼niejszej tradycji tropskiej jest
przypisywany chciwo¶ci tzw. proboszcza na konia i ozdobny bat wo¼nicy.
Z akt wizytacji parafii Tropie
w roku 1608,
gdy ko¶ció³ tropski zosta³ ju¿ odzyskany z r±k arian przez katolików:
|
Z akt vizitácie
farnosti Tropie
v roku 1608,
keï kostol
bol u¾ opätovne ziskaný
z rúk arian katolíkmi: |
Latine:
.......................................
"Notandum est:
Ad hanc Ecclesiam, prout fert fama, olim
ex Hungaria episcopum quendam
obligatum fuisse propriis equis, curribus et auriga bene ornatis,
cum clava argento obducta et deaurata, aliisque
rebus, singulis annis
dono mittere octo vasa
vini
egregii
Plebano;
ita, quod et vinum, et equs, et clava, et currus,
et ornamenta, quibus
auriga et equs ornata fuerunt, omnia in usum plebano cedebant.
Et auriga solus, unica saltem veste
simplici
tectus, domum pedester revertebatur.
Nunc omnia
interierunt." |
Po polsku:
........................................
"Nale¿y zanotowaæ:
Do tego ko¶cio³a,
jak niesie s³awa, niegdy¶ pewien biskup z Wêgier
zobowi±zany by³ w³asnymi koñmi, wozami i wo¼nic±, doskonale przystrojonymi, z batem powleczonym srebrem i poz³oconym,
i z innymi
rzeczami,
ka¿dego roku w darze przysy³aæ osiem bary³ek
wybornego wina plebanowi;
tak, ¿e i wino, i koñ, i bat,
i wóz, i ozdoby, którymi wo¼nica
i koñ
byli
ozdobieni,
wszystko sz³o na u¿ytek plebana.
A sam wo¼nica, zaledwie tylko prostym odzieniem okryty,
pieszo wraca³
do
domu.
Teraz to wszystko
zanik³o!". |
Slovensky:
..........................................
"Treba zaznamena»:
Do tohoto kostola,
ako nesie poves», kedysi nektorý biskup z Uhorska
zaviazaný bol vlastnými
koòmi, vozami a vozièom, dokonale ozdobenými,
s bièom povleèeným
striebrom a pozláteným, a
s inými vecami,
ka¾doroène v dare zasiela» osem
sudov výborného vina
farárovi;
tak, ¾e aj vino, aj kôò,
aj biè, aj voz, aj ozdoby, ktorými voziè a kôò
boli
ozdobení,
toto v¹etko i¹lo na ú¾itok
farára.
A samý voziè, sotva
len jednoduchým odevom obleèený,
pe¹i sa vracal
doma.
Teraz toto v¹etko sa stratilo" |
.
Pó¼niejsi ko¶cielni i naukowi komentatorzy
tych zapisów wyja¶niali, ¿e owym biskupem "z Wêgier"
by³ biskup Nitry i podleg³y mu zoborski klasztor, ¿e dar wina
mszalnego by³ sk³adany w religijnej pielgrzymce podczas uroczysto¶ci
odpustowej w Tropiu oraz jako wyraz wdziêczno¶ci Nitry za
¶w. ¦wierada. |
Neskor¹í cirkevní
a vedeckí komentátorí
týchto zápisov
objasòovali, ¾e oným biskupom "z Uhorska" bol
biskup Nitry a podlichlý mu zoborský kla¹tor,
¾e dar om¹ového vina bol obetovaný poèas odpustovej oslavy v
Tropi i ako výraz vïaènosti Nitry za
sw. Svorada. |
Zwyczaj ten zosta³ odnowiony w roku 1983. Podczas
uroczysto¶ci jubileuszu 900-lecia kanonizacji ¶¶. ¦wierada i Benedykta, 17 lipca 1983 roku, pani in¿. Hanna Moczulska z Warszawy z³o¿y³a
na o³tarzu jako dar ofiarny butelkê wina mszalnego z Nitry, któr± uda³o siê
jej jako¶ potajemnie przez granice przewie¼æ. Od roku 1992 zwyczaj ten jest
praktykowany znów corocznie. W roku 1999 dar ten z³o¿y³ osobi¶cie biskup
pomocniczy w Nitrze Franti¹ek Rábek,
bêd±cy wówczas g³ównym celebransem sumy odpustowej (zob. ni¿ej).
S± i inne przejawy religijnej i
kulturalnej wspólnoty Tropie-Nitra i z innymi o¶rodki kultu ¶w. ¦wierada i
Benedykta.
W roku 1928 pielgrzymowa³ do Tropia i prowadzi³
tu naukowe badania historyk s³owacki dr Juraj Hodál; kontakt z Tropiem
utrzymywa³ i pó¼niej, co zaowocowa³o naukowymi
publikacjami.
W latach siedemdziesi±tych ubieg³ego stulecia
utrzymywali osobiste i naukowe kontakty proboszcz Tropia, ks. W³adys³aw So³tys oraz ks. Emil Stecker z Nitry, co
owocowa³o zw³aszcza wymian± literatury i powstaniem w
Tropiu ksiêgozbioru s³owackich publikacji na temat naszych wspólnych ¶wiêtych.
Kontakty te trwaj± i obecnie.
Szczególnym akcentem tej wspólnoty polsko-s³owackiej
by³y wspomniane wy¿ej uroczysto¶ci jubileuszu kanonizacji ¶wiêtych
pustelników w 1983 r. Poprzedzi³ je okoliczno¶ciowy list Jana Paw³a II do
biskupów tarnowskiego, s³owackiej Nitry i wêgierskiego
miasta Pécs, co tym samym by³o podkre¶leniem miêdzynarodowego znaczenia naszych
¶wiêtych pustelników.
W samej uroczysto¶ci 17 lipca 1983 r. obok
cz³onków prawie ca³ego polskiego Episkopatu, z ksiêdzem kard. prymasem Józefem Glempem
na czele i kardyna³em metropolit± krakowskim Franciszkiem Macharskim, wzi±³
czynny udzia³ i kazanie po polsku wyg³osi³ S³owak, pracuj±cy wówczas w Rzymie,
abp Józef Tomko, obecnie kardyna³, emerytowany prefekt Kongregacji Ewangelizacji Narodów.
.
Abp (kardyna³) Jozef Tomko w Tropiu powiedzia³
Abp (kardinal) Jozef Tomko v Tropí
povedal:
.
"¦wiêty ¦wierad jest
dowodem na to, ¿e wiara ³±czy po bratersku narody. My mamy wspólne granice -
w³a¶nie ten Dunajec, Pieniny, te lasy. Ale mamy jeszcze bli¿sze wiêzy:
wspólna wiarê i Ko¶ció³. Nale¿ymy do jednego mistycznego cia³a, którego
g³ow± jest sam Chrystus, a my jeste¶my jakby jego cz³onkami. Jeste¶my
zespoleni tajemniczymi duchowymi naczyniami, jakby arteriami i ¿y³ami jednego
cia³a. Duchowe zdrowie i si³a jednej czê¶ci cia³a udzielaj± siê tak¿e innym
czê¶ciom i dlatego je¶li jeden cierpi, to i wszystko cierpi.
Wasza silna wiara i mi³o¶æ jest
dla nas pomoc±. Wasza rado¶æ jest tak¿e nasza rado¶ci±. I tak jak ¶w.
¦wierad jest waszym, tak samo jest naszym, a jak ¶w. Benedykt jest
S³owakiem, tak samo jest i waszym ¶wiêtym. I dlatego my zawsze mo¿emy sobie
duchowo pomagaæ: modlitw±, wiar± i wierno¶ci±. Jeste¶my jedno. Mamy jeden
korzeñ - Chrystusa!
W ci±gu tych wieków ³±czno¶æ
miêdzy Zoborem a Tropiem by³a bardzo silna. Zoborski klasztor posy³a³
proboszczowi do Tropia co roku kilka bary³ek wina z tych winnic, które -
wed³ug tradycji - zasadzi³ jeszcze ¶w. ¦wierad (jeszcze w roku 1608 pisze siê
o tym w ksiêgach kanonicznych wizytacji). A to wino s³u¿y³o do mszy ¶w., do
eucharystycznej ofiary. Jest w tym ukryte jakie¶ szczególne piêkno: ¦wierad
promieniuje swoj± ¶wiêto¶ci± najpierw w Polsce, a potem przenosi j± na
S³owacjê, a plon jego pracy w zoborskiej winnicy wraca do Polski, aby s³u¿yæ
w Eucharystycznej ofierze jako pokarm dla duszy, jako Krew Chrystusa. Jaka¿
to tajemnicza wymiana!
Trzeba jednak, aby ta duchowa
wymiana nadal trwa³a i ¿y³a teraz innym sposobem [...] Nie zapominajcie o zwi±zkach wiary, które nas ³±cz±.
¦w. ¦wierad, który jest waszym i naszym
patronem, niech nasz wszystkich ochrania i niech nam przypomina to nasze
g³êbokie tajemnicze zjednoczenie w Ciele Chrystusa, które nas zobowi±zuje i daje nadziejê!" |
Svätý Svorad je dôkazom
toho, ¾e
viera spaja bratsky národy. My mame spoloèné
hranice - práve
tento Dunajec, Pieniny, tieto lesy. No, mame e¹te bli¾¹ie zväzki:
spoloènú vieru a Cirkev. Patrime
do jedného mistického
tela, ktorého
hlavou je sám Kristus, a my sme
akoby jeho èlenmi. Sme spojení
tajomnými duchovnými nádobami,
akoby artériami jedného
tela. Duchovné zdravie
a sila jednej èasti tela sa udeµovajú
tie¾ iným èas»om, a preto ak jeden trpi,
vtedy i v¹etko trpi.
Va¹a silna viera a laska je pre nás
pomocou. Va¹a rados» je zaroveò na¹ou
rados»ou. I tak, ako sv. Svorad je
va¹ím, tak samo je na¹ím, a
ako sv.
Benedikt je Slovakom, tak samo je
aj va¹ím svätým.
A preto v¾dy
si mô¾eme duchovne pomáha»:
modlitbou, vierou, vernos»ou. Sme
jedno. Mame jeden koreò - Krista!
V priebehu vekov spojenie medzi
Zoborom a Tropím bolo veµmi silné.
Zoborský klá¹tor
zasielal farárovi do
Tropia rok èo rok nekoµko sudov vina
z týchto vinic, ktoré -
podµa tradície -
zasadil e¹te sv. Svorad (e¹te sa v roku 1608 pí¹e
o tom v knihach kánonických
vizít). A toto vino slu¾ilo do sv. om¹í,
do eucharistickej obety. Je v tom
ukryté nejaká zvlá¹tna
krása:
Svorad ¾iari svojou svätos»ou najprv
v Poµsku, a potom prená¹a ju na Slovensko, a úroda
jeho prácy v zoborskej vinici vraca do Poµska,
aby slú¾i»
v Eucharistickej obete ako pokrm pre
du¹u, ako Kristová Krv. Aká
toto
tajuplá výmena!
Treba av¹ak, aby táto duchovná
výmena ïalej zotrvávala
a ¾ila teraz iným spôsobom.
[...] Nezabudnite
o zväzkoch viery, ktoré
nás spajajú.
Sv. Svorad, ktorý je va¹ím
a na¹ím
patrónom nech nás v¹etkých
chráni
i nech nám pripomína
toto na¹e hlboké
tajuplné zjednotenie v Kristovom Tele, ktore nás
zaväzuje a daje nádej"!
|
W latach dziewiêædziesi±tych a¿ do dzi¶, po zniesieniu barier
politycznych, nast±pi³o wielkie zintensyfikowanie tych kontaktów, zw³aszcza
przez coroczny udzia³ pielgrzymów z Polski w uroczysto¶ciach
odpustowych ku czci ¶¶. pustelników na S³owacji,
Skalka nad Váhom, a ze
S³owacji - w uroczysto¶ciach odpustowych w Tropiu.
Szczególnie odnotowaæ trzeba pielgrzymkê prezydenta Polski Lecha Wa³êsy do relikwii ¶w. ¦wierada w Nitrze w 1991 r.
W 1999 r. do Tropia pielgrzymowa³ i sumie
odpustowej przewodniczy³ biskup pomocniczy Nitry, Franti¹ek Rábek, obecnie
kapelan Armii S³owackiej Republiki.
Tropie nawiedzili alumni Seminarium
Duchownego w Nitrze, którym przewodzi³ ich rektor ks. prof. Viliam Judak,
obecnie biskup Nitry;
pielgrzymi z parafii Skalka nad Váhom oraz miasta Nem¹ová, a z nimi wspania³a
organizatorka p. Al¾beta Chudová; pielgrzymi z Trenczyna, którym przewodzi³
dziekan, ks. Petrus Paliatka; pielgrzymi z miasta Vráble ko³o Nitry,
którym przewodzi³ prezydent miasta Tibor Toth i miejscowy
proboszcz, norbertanin o. Karol, a towarzyszy³ im ludowy
zespó³ "Briezka".
Nie mo¿na pomin±æ i obecno¶ci w Tropiu dzieciêcego zespo³u
ludowego "Nitranèek", który prowadzi³a p. Miroslava Zaujcová, zespo³u
ludowego z miejscowo¶ci Podhajske oraz prowadzonego przez
niewidom± dyrygentkê (Janka Mikulèiková) zespo³u z miejscowo¶ci Svinna.
Kontakt z nami nawi±za³ w 2005 r. proboszcz i
lektorzy z przygranicznej parafii s³owacko-wêgierskiej Kubáòovo
Szete.
O powy¿szych zob. bli¿ej zw³aszcza na stronie
Zákutia
bratstva (Zak±tki braterstwa).
W naukowej dwudniowej konferencji w Tropiu, zorganizowanej z
okazji tysi±clecia pobytu ¶w. ¦wierada nad Dunajcem, udzia³ bra³o trzech
naukowców ze S³owacji, w¶ród których by³o dwóch z Nitry, dr. Ladislav Belas i prof. Viliam Judak. Natomiast ks. Stanis³aw Pietrzak w 1996 r. wyg³asza³ prelekcje na naukowym Seminarium w Trenczynie (Trenèín) i w miejscowo¶ci
Moèenok.
Tak¿e polskie chóry z Nowego S±cza i parafialny zespó³ "Eremitki",
towarzysz±ce tropskim pielgrzymkom, wiele razy prezentowa³y swoje umiejêtno¶ci
na Ska³ce i w Nitrze, a tak¿e
na ogólnokrajowym festiwalu teatru chrze¶cijañskiego w starodawnej
miejscowo¶ci Moèenok ko³o Nitry.
Te miêdzyparafialne kontakty zaoowocowa³y tak¿e specjalnym powo³aniem u parafianina
z miejscowo¶ci Bêdzieszyna i absolwenta szko³y w
Wytrzyszcze. Ks. Jaros³aw Ma¶lanka, sercanin, zgodnie ze swoim marzeniem
pracuje obecnie na S³owacji, jako administrator parafii Dolna
©tubòa,
ko³o Turèianskich Teplic, okres Martin.
Tak na S³owacji, jak i w Polsce,
¶wiêci pustelnicy ¦wierad i Benedykt patronuj±
kilku szko³om podstawowym. Szko³y s³owackie i polskie s± ze sob± zaprzyja¼nione i kontaktuj±
siê wzajemnie. Wspomnieæ trzeba miêdzynarodowe spotkanie w Tropiu szkó³ im. ¶w.
¦wierada i Benedykta w roku 2003. Z polskich szkó³ w spotkaniu bra³y udzia³
Szko³a Podstawowa w Witowicach Dolnych i
Szko³a Podstawowa w Wytrzyszczce, a ze s³owackich -
Základná
¹kola sv. Svorada a Benedikta v Nitre i Trenèíne. Zabrak³o tylko
jednej szko³y ¶w. ¦wierada i Benedykta: ze s³owackiej miejscowo¶ci
Skalité.
Ceni sobie tê duchow± wspólnotê
obecny biskup Nitry, kardyna³ Jan Chryzostom Korec. ¦wiadectwem tego jest
choæby telegram, który wys³a³ do Ojca ¶w. po skoñczeniu sumy odpustowej,
której uczestnikami by³a pielgrzymka z Tropia, a koncelebransem przy ksiêdzu
kardynale - ks. proboszcz z Tropia. Tekst telegramu zob. "Katolícke Noviny",
1. augusta 1993.
Hµa,
text telegramu / Oto tekst
telegramu:
Ján Chryzostom kardinál Korec,
nitriansky sidelný biskup.
18. júla 1993, Nitra-hrad.
Svätý Otce!
Tisíce pútnikov na Skalke pri Trenèíne v Nitrianskej
diecéze pripomína si svätého Svorada a Benedikta. Prvý
pri¹iel "de terra Polonensium", a dal nám prí>klad
viery a lásky k Cirkvi.
Benedikt zomrel roku 1035 muèeníckou smr»iou .
V spojení s poµskou farnos»ou Tropie modlíme sa
za Vás, Svätý Otèe, a za Va¹e veµké poslanie. A prosíme,
¾ehnajte
aj na¹e
Slovensko.
Ján Chryzostom kardinál Korec,
prepo¹t z Tropie,
kòazi a veriaci.
|
Jan Chryzostom kardyna³ Korec,
nitrzañski biskup ordynariusz.
18 lipca 1993, Nitra-hrad.
Ojcze
¦wiêty!
Tysi±ce
pielgrzymów na Ska³ce ko³o Trenczyna w Nitrzañskiej diecezji czci pamiêæ
¶wiêtego ¦wierada i Benedykta. Pierwszy przyby³ "z ziemi polskiej" i da³
nam przyk³ad wiary i mi³o¶ci do Ko¶cio³a.
Benedykt zmar³ w roku 1035
mêczeñsk± ¶mierci±.
W
³±czno¶ci z polsk± parafi± Tropie modlimy siê za Ciebie, Ojcze ¦wiêty, i
za Twoje
wielkie pos³annictwo. I prosimy, b³ogos³aw
te¿ nasz± S³owacjê.
Jan Chryzostom kardyna³ Korec,
proboszcz z Tropia, kap³ani i wierni.
|
Bp Franti¹ek
Rábek w Tropiu,
w lipcu 1999 roku |
Bp Franti¹ek
Rábek v Tropí,
v júli 1999 roku: |
Polscy i
s³owaccy pielgrzymi , a na ich czele ks. biskup pomocniczy z Nitry
Franti¹ek Rábek, w
procesji do o³tarza
"pod ¿aglem" na brzegu Jeziora
Czchowskiego w Tropiu. |
|
Poµskí
a slovenskí pútnici, a
na ich èele pomocný nitriansky biskup Franti¹ek
Rábek, v procesi do oltára
"pod vetrilom" na brehu Czchowského Jazera v
Tropi. |
Przy o³tarzu biskup
Franti¹ek Rábek
celebruje sumê odpustow±. Uczestnicy tej mszy zachowali w pamiêci jego
kazanie z aktualn± tre¶ci±:
"¦wiêci ¦wierad i Benedykt - na
prze³om tysi±cleci". |
|
Pri oltáre
p. biskup Franti¹ek Rábek
celebruje odpustovú om¹u. Úèastníci
tejto om¹i nechali v pamäti
jeho kazaò s aktualným obsahom: "Svätí
Svorad a Benedikt - na prelom tisícroèí". |
Bp Frantisek Rabek
na spotkaniu z chórem "Immaculata"
z Nowego S±cza; dyrygentk± pani Teresa Pach. |
|
Bp Frantisek
Rabek na stretnutí zo
spevackým zborom "Immaculata" z Nového
S±cza. Vedúca - pani Tereza Pach. |
Bp Franti¹ek Rábek i ks.
proboszcz Stanis³aw Pietrzak
-
ju¿ po odpustowej sumie,
na tle wody Jeziora
Czchowskiego. |
|
Bp Franti¹ek
Rábek a p. farár
Stanislav Pietrzak - u¾ po hlavnej odpustovej om¹i, na pozadí
vody Czchowského
Jezera. |
Nowy szczegó³ naszego braterstwa:
Ks. Profesor Viliam Judák
- biskupem Nitry!
|
|
Hµa,
nový detail ná¹ho
bratstva:
Profesor
Mons. Viliam Judák
- biskup Nitry! |
Hymn braterstwa
ABY¦MY
BYLI JEDNO
(s³.: bp J. Zawitkowski,
muz.: ks. W. K±dziela)
Patrzê na gwiazdy i lilie polne,
Widzê, jak, Ojcze, troszczysz siê o nie;
tylko my, ludzie, na Twojej ziemi
nie potrafimy chlebem siê dzieliæ!
Aby¶my byli jedno, podajmy sobie rêce;
aby¶my byli razem i jedno mieli serce,
dzielmy siê chlebem, dzielmy siê niebem;
niech siê odmieni, niech siê odmieni
oblicze ziemi, tej ziemi!
Przymnó¿ nam wiary i odmieñ serca,
niechaj zap³onie ogieñ braterstwa;
i niech ju¿ przyjdzie na ludzka ziemiê oczekiwane wci±¿ nowe plemiê!
Aby¶my byli jedno...
O ludzie, bracia, do was wo³amy:
niech siê zakoñcz± grzechów roz³amy;
i w ocalonym rodzinnym domu
obdzielmy siebie znakiem pokoju!
Aby¶my byli jedno...
O Chryste, Królu przysz³ego wieku,
niechaj blask prawdy w ka¿dym cz³owieku
uczyni jedno ludzkie wyznanie:
¿e¶ Ty nam Bogiem, ¿e¶ Ty nam Panem!
Aby¶my byli jedno...
|
Hymna
bratstva
ABY SME BOLI JEDNO
(Preklad: Stanislav Pietrzak)
Hµadím
na vtáky a µalie poµne,
vidím, ¾e, Otèe, stará¹ sa o ne;
iba my, µudia, na Tvojej zemi
nechceme s bra»mi chlebom sa deli»!
Aby sme boli jedno, podajme sebe
dlane;
aby nás v kruh spojilo Kristovo milovanie,
deµme sa chlebom, deµme sa nebom;
nech sa premeni, nech sa premeni
oblièaj zeme, tej zeme!
Viery nám primno¾, a srdca odmeò,
nech¾e sa bratstva zapáli oheò
i nech u¾ príde na µudskú zem
oèakávaný v¾dy nový kmeò!
Aby sme boli jedno...
¥udia, zachraòte tento svet celý,
nech¾e sa skonèia hrie¹ne rozdely
i vo spásenej rodinnej chate
pokoja znak si úprimne dajte!
Aby sme boli jedno...
Je¾i¹u, Králu nového veku,
nech u¾ blesk pravdy v ka¾dom èloveku
bude pre sveta jasným vyznaním,
¾e Ty si Bohom, ¾e Ty si Pánom!
Aby sme boli jedno...
|
|
Przy Domu pielgrzyma w Tropiu pielgrzymka S³owaków z Nitry i ze Ska³ki
nad Wagiem i jej okolicy, razem z polskimi przyjació³mi z parafii Tropie. Dziêki nieocenionej gorliwo¶ci
p. El¿biety Chudovej z Nem¹ovej S³owacy z okolic Ska³ki pielgrzymowali do Tropia
ju¿ ponad
dziesiêciokrotnie. Podobnie i nas przyjmuj± tam z otwartym sercem
corocznie, ju¿ od 1992 roku.
Pani Chudovej jeste¶my bardzo wdziêczni! |
Pri Dome pútnika
v Tropí - pú» Slovakov z
Nitry a zo Skalky nad Váhom i jej okolia,
spoloène s mladými poµskými
priateµmi z farnosti Tropie.
Vïaka neoceniteµnej horlivosti p. Al¾bety Chudovej z Nem¹ovej Slovacy
z okolia Skalky pútovali do Tropia u¾ vy¾¹ie
desa» razy. Taktie¾ i Poliakov sa tam prijíma s
otvoreným srdcom ka¾doroène, u¾ od 1992 roku.
Pani Chudovej sme velmi vïaèni! |
Zaproszenie do wspólnoty
/ Pozvánka do bratstva!
Niech dwa dni w roku, a mianowicie
13 lipca,
gdy w Polsce
obchodzi siê wspomnienie
¶wiêtych pustelników
¦wierada i Benedykta
oraz
17 lipca,
gdy na S³owacji
wspomina siê
" svätých
pustovníkov
Svorada a Benedikta",
bêd± dla nas, ich czcicieli , dniami
polsko-s³owackiego
braterstwa we wspólnej modlitwie
i w przyjacielskich spotkaniach
na uroczysto¶ciach ko¶cielnych.
ks. Stanis³aw Pietrzak |
Nech dva dni v roku, a to
13 júla,
keï v Poµsku
sa oslavuje spomienka
" ¦wiêtych pustelników
¦wierada i Benedykta"
i
17 júla,
keï sa na Slovensku
spomínajú
svätí pustovníci
Svorad a Benedikt,
budú pre nás, ich
ctiteµov, dòami poµsko-slovenského bratstva v spoloènej modlitbe
a v priateµských stretnutiach
na cirkevných oslavách.
p. Stanislav Pietrzak |
Zobacz na mapie S³owacji
NITRA Pozri na
mape Poµska TROPIE
a miesto kostola
Si milý hos» |
|
tejto stránky |
Napí¹, aké si tu na¹iel jázykové
alebo vecné omyly!
Napí¹, èo by treba doda». Po¹li mi zaujímavú
snímku! Ponúkni túto a iné na¹e
stránky svojim drahým priateµom! |
Aby lep¹ie pozna» na¹ich svätých
patrónov, zazri na
stránky ¦wiêci
pustelnicy
Aby lepiej poznaæ naszych ¶wiêtych patronów, zagl±dnij na strony
¦wiêci pustelnicy
Str.pryw.-genealog.
PIETRZAKOWIE,
FIUTOWIE,
JANIKOWIE,
SZLAGOWIE Nadto:
Giera³towie
|