Dziesięć
tysięcy praojców
|
Jeden
praojciec wszystkich Y-ADAM
Geograficzna i etniczna
kolebka |
Ostatnia aktualizacja tej strony 24 sty 20
Jesteś tu |
† WYBIERZ RÓD:
.
GEOGRAFICZNA i ETNICZNA KOLEBKA
Środkowo-Zachodnia Afryka nad Zatoką Gwinejską, zwłaszcza Zachodni Kamerun (źródło: Bonnie Schrack, google mapa)
Mapa rozmieszczenia najstarszych
gałęzi współczesnego człowieka w
krajach nad Zatoką Gwinejską Ród A00 na administracyjnej mapie Kamerunu
Parafialna mapa Kościoła rzymskokatolickiego w rejonie osiedlenia A00
Od poludnia.
1) W
gminie Nguti (pow. Manenguba) - parafia
Mbetta.
"Ô Cameroun berceau de nos ancêtres!"
2.
Koncentracja Rodu A00 Relacje między tymi plemionami
Robert Brain, The Bangwa of West
Cameroon, London 1967, 2011, pag. 4:
"Na południe od Foreke Cha Cha i
Fotabong III żyją dzielni wojownicy
Mbo, z którym Bangwa ma długą
tradycję wrogości i walk,
wynikających ze sporów o granice,
gaje palm oliwnych i uprowadzeń
obywateli do kanibalistycznych
praktyk i niewolniczych prac. Bangwa
podziwiają Mbo (choć nie ich sojuszy
z Banyang), którzy wymaszerowali z
terenów nizinnych Lebang w Fontem
pod dowództwem generała Asunganyi,
pod koniec ub. XIX wieku. Od
przełomu wieków plemię Mbo zostało
zepchnięte do południowych brzegów
rzek Betse i Betenten, a na pamiątkę
tego zwycięstwa Bangwa na dużym
targowisku Mbo posadzono drzewo
figowe. Według Bangwa Mbo przysyła
im do Fontem coroczną daninę w
postaci wędzonych ryb i zwierzyny
łownej. .
Diagram drzewa genealogicznego Y-DNA współczesnej
ludzkości
w powiecie Lebialem, w
południowo-zachodnim Kamerunie Division (powiat) LEBIALEM - w Południowo-Zachodnim Kamerunie (kol. czerwony)
LEBIALEM ( kolor czerwony) na mapie Kamerunu - to jakby powiat (division) w województwie (region) Południowo-Zachodnim/Southwest (kolor żółty). Siedziba administracji jest w niewielkim mieście Menji w gminie Fontem. Powiat Lebialem, który w 2013 r. liczy około 160.000 obywateli, dzieli się na trzy jakby gminy (subdivision): Fontem/Lebang, Alou i Wabane; zob. http://www.lebialem.info/ i mapa niżej. Rozciągłość Lebialem w linii prostej to około 50 km.Ludność powiatu Lebialem w gminach Fontem i Alou posługuje się językiem/dialektami ngwe/nweh, stąd nazwa plemienia Beh'ngwe/nweh ('beh' oznacza liczbę mnogą ludzi Ngwe/Nweh; stąd Bangwa w wymowie Europejczyków). Natomiast w północno-zachodniej części powiatu, w gminie Wabane, dominuje plemię Mundani z zupełnie odrębnym językiem, melabeh. Językiem drugorzędnym w powiecie Lebialem jest angielski lub pidgin (język angielski uproszczony, język wymiany i handlu).Genetyczna gałąź A00 to przede wszystkim ludzie żyjący w plemieniu Bangwa, czyli ludzie języka ngwe/nweh, w gminach Fontem i Alou (razem około 85.000 ludzi). Ludzie Bangwa wydają się jednak być sztucznie (granicą polityczną) wydzieleni z większego plemienia, Bamileke (około 300.000 ludzi), mówiącego pokrewnym językiem, Yemba. Bamileke rozprzestrzenieni są bezpośrednio na wschód od Bangwa, w rejonie Dschang i stolicy regionu Zachodniego, Bafoussam, niestety w strefie wpływów języka francuskiego i polityczno-gospodarczej zależności od Francji. Lebialem to rejon ogromnych walorów turystycznych, np. licznych skał-ostańców lub słynnych kameruńskich wodospadów . Nazwa "Lebialem" (zob.) pochodzi od nazwy wodospadu "Lebe-Alem" w tym powiecie; tam dwie rzeki, Begeuh i Ntsembeuh, szczególnie przepełnione w porze deszczów tropikalnych, z wysokości ponad stu metrów spadają do wspólnego odpływu w kierunku Zatoki Gwinejskiej i Atlantyku. Zobacz wodospad Lebe-Alem i kameruński "most" ku niemu prowadzący. Sub-division FONTEM - gmina w powiecie Lebialem
FONTEM - to gmina w powiecie (sub-division) LEBIALEM w południowo-zachodnim Kamerunie, przy drodze P19, mapa Google. Teren jest górski (do około 2350 m n.p.m.), leśno-sawannowy, wyraźnie powulkaniczny. Ludność przeważnie rolnicza. Droga P19 prowadzi na prawo (na wschód) do Dschang i Bafoussam (stolicy Regionu Zachodniego) i trasy N5 (do stolicy) a na lewo (na zachód) do miasta Mamfe (diecezja) i tras północ/wschód N6 i południe N8.
Warunki
życia w gminie Fontem: miejscowości Azi - siedziba fon (wodza);
Tańce ludu Bangwa:
Włoscy FOCOLARI wybudowali w Fontem "miasteczko" ( cittadella), zwane Maria-polis:
w
tym 2) system szkolnictwa, w tym Dwujęzyczne Liceum GBHS w Fontem, (zob. video z uroczystości szkolnych: Część I (9 min.), Część II (9 min.), Część III (9 min.) (zob. defilada dzieci szkół podstawowych i defilada młodzieży podczas regionalnego święta młodości); http://www.youtube.com/watch?v=fx8Kn89yu6s 3) warsztaty usług gospodarczych. Na skutek tego Fontem stało się wzorem kultury i praworządności dla sąsiednich rejonów Kamerunu.
Czeskojęzyczny film
"Nogami na równiku, głową w niebie"
Gmina Fontem i lud Bangwa -
Parafia Nzanchen obejmuje ludność miejscowości
2B. W Górnym Mbo (na południe od Fontem) Ludzie genetycznego rodu A00 wśród ludzi Nkongho-Mbo (Kinkwa), w gminie Nguti, powiecie..., w pd.-zach. Kamerunie
Mbetta, Njungo i inne z plemionami Nkongho - widok od poludniowego zachodu, teren lasów tropikalnych (na mapie D3 Google Eart: "Mbetta Cameroon"). Topografia górskiego regionu od Fontem do Mbetta Najwyższe góry sięgają tu od 1450 nad Mbetta do 1800m nad Njungo i Fontem. Różnica poziomu między wioskami w dolinie rzeki i na górach sięga blisko 1400 m! Cyfry kolorem niebieskim oznaczają głębokość dolin i poziom rzeki.
Lud Nkongho-Mbo zamieszkuje Dolne Nkongho, tj Mbetta, Lekweeh Fonver i Dinte oraz Górne Nkongho, tj. Tock/Fonke, Lebock Fowung, Mbemfe, Lebe, Nzeletet, Njentu i Njungo
- 75-letnie dzieje pierwszej parafii dla ludzi Nkongho-Mbo i Bangwa/Nweh (otwórz)
Kościół pomocniczy w Njungo (w przeszłości), w parafii Mbetta; zob. Njungo (obrazy w Google) Rodak z Mbetta, Cornelius Fontem Esua, obecny arcybiskup archidiecezji Bamenda
prof. Esendugue Greg Fonsah (Univ. Georgia USA) oraz Forka Leypey Mathew Fomine (Univ. Yaounde, zob. niżej) .......................................... 1) Język ludu w rejonie Mbetta i Njungo-Mbo: lower Nkongho i upper Nkongho Alternatywne nazwy języka: lekongho, nkongoa, nkongwa, nkingkwa i kinkwa. Religia ludzi w Mbetta i Njungo - blisko 100 % chrześcijanie; w większości katolicy. ............
2)
Język w plemionach Mbo (do których zalicza się upper nkongho): mbo;
Tradycja Noego i potopu wśród ludu Bakossi, związana ze szczytem góry Muanenguba "Bakossi są potomkami wielkiego myśliwego Ngoe [Noe?] (lub Ngweh) i jego pięknej żony Sumediang. Mieli dwanaścioro dzieci. W pewnym momencie jakaś istota nadprzyrodzona ostrzegła parę, że nastanie potop i wskazała im sposób i miejsce ucieczki. Zbudowali oni arkę, zabrali do niej rodzinę i wszelkiego rodzaju zwierzęta - i tak przetrwali potop. Arka spoczęła na szczycie między dwoma jeziorami góry Muanenguba [zob. na zdjęciu], z których jedno oznacza postać kobiety, a drugie - mężczyzny" (Beatrice Fri Bime, 2009, Mystique: a collection of lake myths. African Books Collective, p. 43).Poszczególne klany plemienia Bakossi, w tym Mbo, głoszą teraz swoje pochodzenie od różnych dzieci i wnuków tej właśnie pary Ngoe (Noe) i Sumediang. Ta właśnie tradycja potopu i Ngoe mogła dać początek tradycji biblijnej o Noem i wielu innym tradycjom wielkiego potopu na początku dziejów ludzkości. W pobliżu masywu Manenguba, w Doungue i Ebone przy szlaku N5, w pobliżu Nkongsamba, pracują obecnie polscy misjonarze - sercanie (SCJ).
Wodospad Ekom
Nkam, koło wsi Ekom na rzece Nkam,
wys. 80 m,
nazywany cudem świata,
Zob. zdjęcia: http://paradiseintheworld.com/ekom-nkam-falls/
Ludność rodu A00 jest dziś obecna w grupach językowych i plemionach Nkongho-Mbo i Bangwa/Nweh może najwyżej do około 10 - 50 procent. Tej samej ludności trzeba poszukiwać w całej grupie językowej zwanej "zachodniokameruński Grassfields", czyli wśród języków zachodniokameruńskiej sawanny. Grassfields zajmuje teren około połowy w sumie regionów: Południowo-Zachodniego, Północno-Zachodniego i Zachodniego.W Regionie Zachodnim do grupy językowej "zachodniokameruński Grassfields" należy plemię Bamileke, osiedlone na wschód od Bangwa, na całej południowo-zachodniej połowie Regionu Zachodniego z miastami Dschang, Bafou, Bafoussam, Bandjou, Bafang i Bangangte i na północy Mbouda. Język plemienia Bamileke to Yemba, mający ponad 300.000 użytkowników; wykazuje on bardzo bliskie pokrewieństwo z językiem Bangwa, tylko że ich nosiciele zostali sztucznie rozdzieleni granicą polityczną pomiędzy regionami zachodnim i wschodnim, oraz granicą wpływów języka angielskiego i francuskiego. W tym rejonie żyją także ludzie plemienia Mbo w miejscowościach Santchou i Kekem. Natomiast w gęsto zaludnionym Regionie Północno-Zachodnim (około 1.8 milionów) ze stolicą Bamenda, w grupie językowej zachodniokameruńskiego Grassfields godna uwagi jest koncentracja bardzo wielu plemiennych języków, z plemieniem Kom w centrum. Interesująca jest zwłaszcza, licząca ponad 150.000 ludzi, grupa językowa Lamnso. Użytkownicy tego języka, plemię Nso, żyją zwłaszcza w mieście Kumbo (na północ od jeziora Bamendjing) i jego okolicy. Ciekawostką jest, że tu, w Kumbo i okolicy (zob. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Kumbo_Cathedral.jpg)w plemieniu Nso zidentyfikowano też drugi co do dawności genetyczny ród A0, z metryką około 142.000 lat! Przed genealogią genetyczną stoi zadanie przeprowadzenia w zachodnim Kamerunie dalszych poszukiwań grup A0 i A00, zwłaszcza w plemionach regionalnych grup językowych zachodniokameruńskiego Grassfields i Plain Mbo. Ludność ta wydaje się autochtonna.
3. w Kamerunie i Ghanie (c.d.n.)
4. (c.d.n.)
5.
The Mbo people are extremely poor
Dlatego aktualna nasza idea - już w realizacji to:
FRRA00
- Fundusz Rozwoju Rodu A00
Rozpoczął się już II etap poszukiwań i badań Y-DNA rodu A00 Y-DNA A00 and the Peoples of Cameroon: In Search of the Homeland
https://www.microryza.com/projects/y-dna-a00-and-the-peoples-of-cameroon-in-search-of-the-homeland
The second phase of exploration of the A00 family in Cameroon:
" Y-DNA A00 and the
Peoples of Cameroon: In Search of the Homeland " Are you A00, A0 or A?
The proposal suitable for men Bangwa/Nweh, Yemba,
Mbo and relatives in Cameroon
Pobór próbek w Kamerunie i ich testowanie w USA trwa: https://www.facebook.com/A00.Cameroon.Project
...............................................
ks. Stanisław Pietrzak
|