JEŚLI |
|
Na tej stronie |
Wychodząc z placu
kościelnego, pielgrzymi podążają według drogowskazów do
pustelni, odległej od kościoła 800 m.
Około 200 m od kościoła pielgrzymi przechodzą pomiędzy dwoma cmentarzami.
Na lewo, w łęgu, stary cmentarz; został on ewakuowany na rzecz Jeziora
Czchowskiego; po nim wśród drzew pozostał tylko zabytkowy duży krzyż kamienny,
a niektóre zabytkowe elementy
nagrobkowe z owego cmentarza umieszczono w murze obecnej kaplicy cmentarnej z
1948 r. Na prawo
ów nowy cmentarz; na nim także można odnaleźć kilka znaków wiary ludu w opiekę
św. Świerada.
Za tym cmentarzem, kierując się, według drogowskazu, w prawo,
pielgrzymi przechodzą obok kolejnego cmentarza, zabytkowego, zmarłych w 1847
r. na zarazę cholery (510 osób jakby w jednym grobie!).
Cmentarz zdobi pamiątkowy krzyż i kapliczka
cmentarna z tego czasu.
2.
Kaplica - Pustelnia św. Świerada
Pielgrzymi u wejścia do pustelni w Tropiu |
Kamienna figura na tle naturalnej skały wewnątrz pustelni |
Kilkadziesiąt metrów za cmentarzem znajduje się kaplica - pustelnia św.
Świerada, dobudowana do skały. Tu, w niszy skalnej, według własnego
świadectwa Jana Długosza, co zanotował pod rokiem 998, św. Świerad miał przez
wiele lat trudzić się dla Chrystusa. Jego pustelnia musiała mieć kształt
jakiegoś dobudowanego do skały domku. W 1736 r. wizytator parafii nakazał
zabezpieczyć to miejsce kaplicą. Zbudowano ją około 1765 r. Od dawna lud
przybywa tu na modlitwę. Napisy wdzięczności na drzwiach są świadectwem tej
pobożności.
Wewnątrz kaplicy znajduje się kamienna figura klęczącego św. Świerada,
umieszczona tam w roku 1830, w miejscu poprzedniej, drewnianej, dziś czczonej
w tropskim kościele.
1966 - Milenium - abp Karol Wojtyła przy pustelni św. Świerada w Tropiu
Źródło św. Świerada w pobliżu pustelni w lesie jest stale nawiedzane przez pielgrzymów.
Po odejściu od pustelni, cofnąwszy się nieco, pielgrzymi kierują się w prawo
i, przechodząc przez potok, wchodzą na drogę do źródła św. Świerada (ok. 50
m). W 1736 rok. wizytator parafii Tropie polecił ówczesnemu proboszczowi
specjalnie zabezpieczyć to źródło, jako że jest ono, według tradycji w ludzie,
pozostałością po św. Świeradzie; z niego miał czerpać wodę. Kamienną obudowę z
rzeźbą rozmodlonego pustelnika Świerada wykonano w 1971 r.
Pielgrzymi przychodzą tam teraz na modlitwę, aby, używając tej wody,
jakby przez Świerada uświęconej, za jego przyczyną wypraszać potrzebne zdrowie
i inne łaski.
Na jednej ze stacji Kalwarii polskich świętych
Przy źródle słabsi pielgrzymi mogą wrócić z powrotem ku kościołowi, dotychczasową drogą. Silniejsi udają się na Kalwarię - drogę krzyżową, prowadzącą przez górę ku kościołowi.
Kalwaria została urządzona z okazji
jubileuszu 900-lecia kanonizacji naszych Pustelników, obchodzonego w 1983 r.
Wystrój artystyczny i forma są tymczasowe. Budujące duchowo są rozważania 14 stacji
drogi krzyżowej Jezusa ilustrowanej przeżyciami czternastu polskich świętych.
Stąd nazwa: Kalwaria polskich świętych.
Tekst tych rozważań i modlitw zobacz na naszej witrynie internetowej:
Święci Świerad i Benedykt. Droga krzyżowa polskich świętych.
5. Powrót
Pielgrzymi ze Słowacji i parafianie z Tropia przy Domu pielgrzyma
Pielgrzymi z kalwarii powracają ku kościołowi, przechodząc miedzy dwoma
budynkami, należącymi do dawnego domu pielgrzyma. Po przebudowie i adaptacji
zabytkowej substancji na użytek pielgrzymów budynek został pobłogosławiony
przez ks. Prymasa w 1983 r. Pierwszym gościem - użytkownikiem tego domu był
właśnie Episkopat Polski na Jubileuszu 900-lecia kanonizacji śś. Świerada i Benedykta.
Obecnie budynek ten przeznaczony jest tylko na
cele duszpasterstwa parafialnego i nie może spełniać roli domu pielgrzyma..
Powrót do
początku tej strony
Str.pryw.-genealog.
PIETRZAKOWIE.Pietrzak,
JANIKOWIE.Janik,
FIUTOWIE,
SZLAGOWIE Nadto:
Gierałt.GIERAŁTOWIE